załącznik do Uchwały Rady Pedagogicznej
Publicznego Przedszkola Nr 5
Niezapominajki w Pile
z dnia 14.09.2020r.
Na podstawie art. 80 ust.1 w związku z art. 82 i art. 72 ust.1 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (t.j. Dz. U. z 2020 poz. 910) uchwala się Statut Publicznego Przedszkola Nr 5 im. Niezapominajki w Pile.
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Przedszkole nosi nazwę: Publiczne Przedszkole Nr 5 im. Niezapominajki w Pile.
- Przedszkole ma siedzibę w Pile przy ul. Konopnickiej 7.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina Piła z siedzibą w Pile.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty
z siedzibą w Poznaniu.
- Nazwa Przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach może być używany skrót nazwy.
§2
Ilekroć w Statucie jest mowa o:
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;
- Organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Wielkopolskiego Kuratora Oświaty;
- Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Piła;
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole Nr 5 Niezapominajki w Pile;
- Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców – należy przez to rozumieć organy Przedszkola;
- Nauczycielach i innych pracownikach – należy przez to rozumieć personel Przedszkola;
- Rodzicach – należy przez to rozumieć także opiekunów prawnych.
§3
Statut określa:
- Cele i zadania Przedszkola;
- Organy Przedszkola i ich zadania;
- Organizację pracy Przedszkola;
- Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników;
- Prawa i obowiązki dzieci.
DZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Rozdział 1
Cele i zadania Przedszkola
§4
- Przedszkole realizuje cele wymienione w art. 1 ustawy i w innych przepisach prawa, w zakresie odnoszącym się do wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole w szczególności stwarza optymalne warunki do rozwoju dzieci zgodnie z ich potrzebami i możliwościami, w tym przygotowuje dzieci do podjęcia obowiązku szkolnego.
§5
Cele wskazane w § 4 Przedszkole osiąga poprzez realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, wybranych programów wychowania przedszkolnego oraz innych zadań oświatowych prawem przewidzianych.
§6
- Dla realizacji celów wskazanych w § 4 Przedszkole współdziała z rodzicami.
- Przedszkole realizuje cele i zadania przy współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny, w trybie roboczym i poprzez zawieranie ewentualnych porozumień określających organizację tego współdziałania.
- 1 stosuje się odpowiednio do współdziałania Przedszkola ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami.
DZIAŁ III
ORGANY PRZEDSZKOLA
§7
- Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców.
Rozdział 1
Dyrektor Przedszkola
§8
- Dyrektor Przedszkola wykonuje ustawowe obowiązki związane z zajmowanym stanowiskiem z poszanowaniem prawa, ale i słusznym interesem Przedszkola, dzieci i pracowników Przedszkola. Dotyczy to w szczególności obowiązków związanych z:
- Kierowaniem Przedszkolem jako jednostką organizacyjną systemu oświaty publicznej;
- Kierowaniem Przedszkolem jako samorządową jednostką organizacyjną Gminy Piła; funkcjonującą w prawno-finansowej formule jednostki budżetowej;
- Podejmowaniem czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Przedszkola.
Rozdział 2
Rada Pedagogiczna
§9
- Rada Pedagogiczna wykonuje kompetencje stanowiące i opiniodawczo-wnioskodawcze przewidziane w ustawie.
- Skład Rady Pedagogicznej określa ustawa.
- Działalność Rady Pedagogicznej określa ustawa oraz wydany na jej podstawie regulamin.
Rozdział 3
Rada Rodziców
§10
- Rada rodziców wykonuje kompetencje przewidziane w ustawie.
- Skład Rady Rodziców określa ustawa.
- Działalność Rady Rodziców określa ustawa i wydany na jej podstawie regulamin.
Rozdział 4
Zasady współdziałania organów przedszkola
§11
- Organy Przedszkola są zobowiązane do współdziałania przy wykonywaniu swoich zadań, ilekroć przepisy prawa tak stanowią lub potrzeba współpracy jest uzasadniona merytorycznie.
- Jeżeli przepisy prawa nie stanowią inaczej, organ Przedszkola zobowiązany do współpracy zajmuje stanowisko bez zbędnej zwłoki.
- W ramach współpracy organy Przedszkola wymieniają stosowne informacje o podejmowanych i planowanych zadaniach i mogą uczestniczyć na prawach osób zaproszonych w posiedzeniach organów oraz organizować posiedzenia wspólne.
- Warunki organizacyjne współpracy pomiędzy organami zapewnia Dyrektor.
§12
- Spory pomiędzy organami są rozwiązywane polubownie.
- Organy Przedszkola podejmują w trybie roboczym wszelkie działania, w tym działania wspólne, zmierzające do wyjaśnienia istoty sporu, wymiany argumentów i zakończenia sporu.
DZIAŁ IV
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Rozdział 1
Regulacje podstawowe
§13
Przedszkole jest jednostką nieferyjną. Funkcjonuje od poniedziałku do piątku przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych z organem prowadzącym na podstawie odrębnych przepisów.
§14
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział.
- Czas pracy Przedszkola, czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę oddziałów oraz liczbę dzieci w oddziałach określa arkusz organizacji Przedszkola na dany rok szkolny.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się realizację wychowania przedszkolnego w oddziałach łączonych. Decyzję o łączeniu oddziałów podejmuje Dyrektor.
- Przedszkole organizuje realizację zadań statutowych w innych formach niż oddziały dzieci, ilekroć przepisy prawa tak stanowią.
§15
- Organizację pracy Przedszkola, w tym czas realizacji podstawy programowej, określa ramowy rozkład dnia.
- Organizację pracy poszczególnych oddziałów określa szczegółowy rozkład dnia dla danego oddziału.
- Podstawową formą zajęć z dziećmi realizowanych w Przedszkolu jest zabawa.
- Czas zajęć w Przedszkolu powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- W Przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe w formach odpowiadających potrzebom dzieci, oczekiwaniom rodziców oraz możliwościom finansowym Przedszkola. Zasady organizacji tych zajęć oraz czas ich trwania określają odrębne przepisy.
§16
- W Przedszkolu mogą być organizowane zajęcia religii.
- Zasady organizowania zajęć religii określają odrębne przepisy.
§17
- Przedszkole organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną oraz w miarę możliwości kształcenie, wychowanie i opiekę dla dzieci niepełnosprawnych.
- Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz organizowanie kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych określają odrębne przepisy.
§18
- W przypadkach uzasadnionych prawem przedszkole może organizować, poza wychowaniem i edukacją stacjonarną, kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- O szczegółowych rozwiązaniach w zakresie edukacji z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość decyduje dyrektor.
Rozdział 2
Współdziałanie z rodzicami
§19
- Przedszkole współdziała z rodzicami dzieci, zapewniając bezpośredni kontakt rodzicom z Dyrektorem Przedszkola, nauczycielem oddziału i poszczególnymi nauczycielami.
- Przedszkole przekazuje rodzicom dzieci wszelkie informacje związane z realizacją zadań statutowych i indywidualną sytuacją dziecka, z poszanowaniem przepisów o ochronie danych osobowych.
- Kontakty rodziców z Przedszkolem oraz nauczycielami realizowane są w formie:
- spotkań indywidualnych z nauczycielami grupy lub innymi nauczycielami, niekolidujących z rozkładem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w oddziale, organizowanych wg potrzeb na wniosek nauczyciela lub rodzica;
- zebrań ogółu rodziców z nauczycielami oddziału, organizowanych nie rzadziej niż dwa razy w roku;
- zebrań ogólnych z nauczycielami i Dyrektorem, organizowanych co najmniej raz w roku szkolnym;
- zajęć otwartych, organizowanych nie rzadziej, niż dwa razy w roku szkolnym,
- uroczystości, imprez, konkursów;
- warsztatów, szkoleń, prelekcji i innych form wzmacniania kompetencji wychowawczych rodziny;
- tablic informacyjnych w kąciku dla rodziców;
- ekspozycji wytworów plastycznych dzieci;
- informacji umieszczanych na stronie internetowej przedszkola.
- informacji, konsultacji i porad z wykorzystaniem kontaktów na odległość, za pomocą ustalonych komunikatorów.
§20
- Przedszkole zapewnia całodzienne wyżywienie dzieci, w tym śniadanie, obiad i podwieczorek.
- O wysokości stawki za korzystanie z posiłków decyduje Dyrektor w porozumieniu
z organem prowadzącym.
Rozdział 3
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
§21
- Do Przedszkola powinny być przyprowadzane dzieci zdrowe, to znaczy w dobrym bieżącym stanie fizycznym, bez oznak choroby typu katar, kaszel, temperatura, wysypka, itp.
- W uzasadnionych przypadkach do Przedszkola mogą uczęszczać dzieci przewlekle chore, o ile nie zagraża to ich zdrowiu i bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu pozostałych dzieci.
- Decyzję o przyjęciu dziecka przewlekle chorego podejmuje Dyrektor.
§22
- Przedszkole zapewnia bezpieczeństwo i opiekę nad dziećmi w sposób określony odrębnymi przepisami a w szczególności:
- sprawuje bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu
w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola od momentu oddania dziecka pod opiekę nauczyciela do momentu odbioru dziecka przez rodziców;
- sprawowanie opieki nad dzieckiem w Przedszkolu oznacza, że nie może ono pozostać bez nadzoru osoby dorosłej;
- w uzasadnionej sytuacji dopuszczalne jest chwilowe opuszczenie dzieci przez nauczyciela pod warunkiem, że zostanie im zapewniona opieka innego upoważnionego pracownika;
- po zakończeniu pracy danego oddziału dzieci z tego oddziału powierzone zostają opiece nauczyciela w oddziale czynnym do godzin zamknięcia Przedszkola.
§23
- Przedszkole podejmuje wszelkie potrzebne działania i stosuje wszelkie środki, określone odrębnymi przepisami, zapobiegające wypadkom dzieci i usuwające zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.
- Za bezpieczeństwo dzieci odpowiadają wszyscy pracownicy Przedszkola, niezależnie od zajmowanego stanowiska.
- Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola zawiadamiają Dyrektora o obecności na terenie Przedszkola osób postronnych oraz o wszelkich zdarzeniach noszących znamiona wykroczenia lub przestępstwa albo stanowiących zagrożenie dla zdrowia
i życia dzieci.
- Nauczyciel ma obowiązek zapewnić dziecku natychmiastową pomoc w nagłych sytuacjach.
Rozdział 4
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
§24
- Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z Przedszkola osobiście przez rodziców bądź przez inne upoważnione przez nich osoby.
- Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1. wymaga formy pisemnej.
- Rodzice ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z Przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Osoba przyprowadzająca dziecko jest zobowiązana przekazać je bezpośrednio pod opiekę nauczyciela lub innego upoważnionego pracownika.
- Nauczyciel ma prawo odmówić wydania dziecka osobie upoważnionej, jeżeli ma podejrzenie, że nie zapewni ona dziecku bezpieczeństwa.
- W przypadku nieodebrania dziecka z Przedszkola nauczyciel podejmuje działania zmierzające do przejęcia opieki nad dzieckiem przez inne upoważnione przez rodziców osoby.
- Jeśli działania, o których mowa w ust.6 okażą się nieskuteczne, nauczyciel ma prawo powiadomić właściwe służby zajmujące się pomocą dziecku.
Rozdział 5
Zasady odpłatności za pobyt dzieci
§25
- Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę dla dzieci realizujących obowiązkowe wychowanie przedszkolne.
- Dzieciom mającym prawo do wychowania przedszkolnego, przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie nie krótszym niż 5 godzin dziennie ustalonym przez organ prowadzący.
- Za korzystanie ze świadczeń wychowania przedszkolnego w czasie wykraczającym poza czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki ustalony przez organ prowadzący, rodzice wnoszą opłatę na zasadach określonych w odrębnych przepisach
§26
- Szczegółowe zasady odpłatności za pobyt dzieci w Przedszkolu reguluje uchwała Rady Miasta Piły.
- Opłata za korzystanie z wychowania przedszkolnego przez dziecko nie obejmuje kosztów wyżywienia.
DZIAŁ V
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY
§27
Wszyscy pracownicy Przedszkola wykonują obowiązki ogólne, wynikające z przepisów powszechnego prawa pracy, obowiązki szczególne, wynikające z przepisów branżowych
i zakładowych oraz obowiązki indywidualne, związane z rodzajem wykonywanej pracy.
Rozdział 1
Zakres zadań nauczycieli
§28
- Do obowiązków nauczycieli należy w szczególności:
- troska o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci powierzonych jego opiece;
- zapewnienie dzieciom higienicznych warunków nauki i zabawy;
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki, w tym w szczególności:
- informuje rodziców o realizowanych zadaniach wynikających z realizowanej podstawy programowej, programów oraz planów pracy;
- udziela rodzicom rzetelnych informacji o postępach dziecka, jego rozwoju
i zachowaniu;
- ustala z rodzicami wspólne kierunki działań wspomagających rozwój
i wychowanie dzieci, w tym dzieci o specyficznych potrzebach edukacyjnych;
- Nauczyciel planuje i prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą a w szczególności:
- wspomaga rozwój powierzonych mu dzieci, zgodnie z ich potencjałem;
- prowadzi obserwacje pedagogiczne służące poznawaniu potrzeb i możliwości dzieci;
- w miarę możliwości Przedszkola współpracuje ze specjalistami w celu zaspokajania potrzeb rozwojowych i niwelowania trudności;
- prowadzi obowiązującą prawem dokumentację.
- w sytuacjach szczególnych nauczyciel, na podstawie zarządzenia dyrektora, realizuje kształcenie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Rozdział 2
Zadania innych pracowników
§29
- Szczegółowy zakres obowiązków, uprawnień oraz odpowiedzialności innych pracowników określa Dyrektor.
- Niezależnie od obowiązków, o których mowa w ust.1 pracownicy Przedszkola podejmują wszelkie potrzebne działania i stosują wszelkie środki zapobiegające wypadkom dzieci i usuwające zagrożenia bezpieczeństwa
DZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECI
Rozdział 1
Prawa dzieci
§30
- Niezależnie od przewidzianych w obowiązujących przepisach prawa powinności wobec dzieci, Przedszkole zapewnia swoim wychowankom:
- ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- równe traktowanie, bez względu na sytuację materialna, religię, odmienność kulturową, językową, etniczną czy inne cechy;
- prawo do wspierania rozwoju, stosownie do potrzeb i możliwości dziecka;
- prawo do zabawy, wypoczynku oraz uczestnictwa w przedszkolnych imprezach rekreacyjnych, sportowych i kulturalnych;
- prawo do szacunku, godności i nietykalności osobistej;
- prawo do swobodnego wyrażania myśli i przekonań;
- pomoc w sytuacjach dla dziecka trudnych.
§31
- Przedszkole, w miarę swoich możliwości, udziela pomocy i wsparcia w różnych formach dzieciom, którym jest to potrzebne z przyczyn rozwojowych, rodzinnych i losowych.
- Pomoc i wsparcie, o których mowa w ust. 1 nie narusza uprawnień dzieci spełniających warunki określone przepisami prawa do pomocy materialnej
o charakterze socjalnym.
§32
- Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w szczególności w przypadku:
- nieprzerwanej i niezgłoszonej przez rodziców nieobecności dziecka
w przedszkolu trwającej ponad miesiąc;
- zachowań dziecka, które zagrażają jego bezpieczeństwu oraz bezpieczeństwu innych wychowanków;
- Skreślenie z listy wychowanków następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
Rozdział 2
Obowiązki dzieci
§33
-
- Przedszkole, przy współpracy z rodziną, dąży do przejawiania przez dzieci pożądanych postaw współżycia w grupie rówieśniczej, rodzinie i społeczeństwie.
- Do obowiązków dziecka w Przedszkolu należy w szczególności:
- traktowanie z szacunkiem i życzliwością wszystkich rówieśników i osób dorosłych;
- dbanie o ład i porządek, szanowanie sprzętu i zabawek jako wspólnej wartości,
- stosowanie się do zaleceń nauczycieli;
- przestrzeganie przyjętych zasad i norm współżycia społecznego, w tym dotyczących bezpieczeństwa;
- uczestniczenie w zajęciach i zabawach organizowanych przez nauczyciela;
- wykonywanie czynności samoobsługowych na miarę swoich możliwości.
Rozdział 3
Postanowienia końcowe
§34
Statut wchodzi w życie z dniem 14 września 2020 roku.